TEST FRÅN VASALÖPARENS 2012 NR 4

Välkommen till portalen för alla rullskidåkare RULLSKIDOR.SE

Fischer

Efter en tids produktutveckling har skidjätten Fischer äntligen kommit med sina första rullskidor. Vasalöparen har fått testa både finmodellen RC9 Classic och den mer konventionella RC7 Classic. Gemensamt för båda varianterna är hjulen: 38 mm smala, 80 mm i diameter, relativt hårda, rullmotstånd medium (motsvarar lite trögare än ”2:or”, som sitter på de flesta rullskidor) och försedda med aluminiumfälg. Hjulen består alltså inte bara av gummi, utan påminner mer om hur förhållandet fälg/däck är på en bil. Både RC7 och RC9 har förborrade hål för båda bindnings- systemen, SNS och NNN, samt levereras med stänkskärmar. Stommen är i båda fallen 70 cm, vilket är ganska vanligt för rullskidor. 

RC9 Classics är härliga att diagonala på, det känns nästan som rullskidan har ett spann. AirCore-stommen (som även finns i Fischers skidor) har samma snygga design som skidorna och är utrustade med en aluminiumrail på varje sida för att förbättra stabiliteten och hållbarheten. Trots att vikten inte är speciellt låg så känns de lätta och följsamma. Detta gäller dock främst på fin asfalt, nackdelen med både RC9 och RC7 är att hjulen är för hårda för att på ett tillfredställande sätt ta upp vibrationer från knagglig asfalt och grusvägar.

Att hjulen är smala gör att balansen ställs på prov lite mer jämfört med att åka på andra rullskidor, vilket ofta gillas av elitåkare, men det kanske inte är vad en nybörjare önskar. Att åka rullskidor är för många en tillräckligt stor balansakt. RC7 påminner mycket om RC9 när det gäller åkegenskaper, men ger inte samma sköna känsla i diagonalåkningen, den breda aluminiumstommen är helt enkelt inte lika spänstig. Frågan är dock om den skillnaden är värd 1500 kr... 

Fischer RC9 Classic och Fischer RC7 Classic

Testat: Fischer RC9 Classic och Fischer RC7 Classic
Testpersoner: Mattias Carlzon och Erik Wickström
Vikt: RC9; 1095 g. RC7; 1040 g.
Pris: RC9; 4500 kr. RC7: 3000 kr.
Läs mer: wvvw.sportmarket.se

Plus: Förborrade hål för bindningar. Bra åkkänsla och snygg design på RC9
Minus: Inte så bra komfort på ojämna underlag. Bara en variant på rullmotstånd

Orginal: