TEST FRÅN VASALÖPARENS 2011 NR 3

Välkommen till portalen för alla rullskidåkare RULLSKIDOR.SE

Intro till test

Att förbereda sig inför vinterna på rullskidor är ett utmärkt sätt att träna överkroppen och få variation i träningen. Vi har testat tio vanliga modeller som alla finns på den svenska marknaden. UNDER LÅNG TID HAR Swenor, Elpex och Pro-Ski varit dominanter på den svenska rullskídsmarknaden. Men de senaste fem åren har allt fler aktörer gett sig in i leken: Skigo har vid sidan om sinvallatillverkning tagit fram rullskidor med kolfiberstomme; Eagle Sport, som tidigare mest var förknippade med tävlingsskidor, tar marknadsandelar i träningssegmentet; Oneway satsar hårt med både aluminiumstommar och kolfiberstommar, där Daniel Tynell varit med i utvecklingsarbetet; terrängrullskidan Skike, som inte kräver några skidskor, börjar bli populär. Utöver detta har välkända Pro-Ski kommit med en rullskida gjord i fjädrande, svenskt höghållfastighetsstål.
Det har med andra ord hänt en hel del på den annars ganska stillsamma rullskidsmarknaden. Kul och bra för oss konsumenter! Men det gäller att hitta rätt i rullskidsdjungeln. Olika modeller passar olika åkare. En elitåkare har ofta en helt annan kravspecifikation jämfört med en nybörjare. Vanligtvis söker vana åkare en lätt skida med smala hjul, som ger bra åkkänsla. En mer vinglig åkare letar istället efter en rullskida med breda stabila hjul, som ger stabilitet och komfort. På bekostnad av skidans vikt.

Blindtest

Vasalöparens test ingick 10 olika modeller från 8 olika märken. Vi vet att det finns ett antal fler tillverkare och typer av rullskidor, men vi valde att inkludera toppsäljarna, samt några till. Vi testade skidorna med standardhjul (vanligtvis märkta med en 2:a), alltså de som oftast sitter monterade vid leverans. För de flesta modeller finns både snabbare och trögare hiu| som tillbehör. Swenors hjul upplevdes som snabbare än övriga, Pro-Skis hjul upplevdes som trögare.
För att få en så objekt bedömning som möjligt tog vi hjälp av RullskidCenter.se och utnyttjade delar av deras testmetod. Med Samtliga rullskidor neutraliserade i svart (så teståkarna inte visste vilka skidor det var), gav vi oss ut och prövade dem på en bana med asfalt, grus, nedförsbackar, uppförsbackar och flacka stakpartier. Bland de fyra teståkarna återfanns elitåkare, motionär och rullskidsnybörjare. Alla testade samtliga rullskidor.

Varje skida bedömdes utifrân följande egenskaper:
- Åkkänsla vid stakning
- Åkkänsla vid stakning med frånskjut
- Åkkänsla vid diagonalåknirig
- Stabilitet i allmänhet
- Stabilitet i nedförsbacke
- Vibrationsdämpning på dåligt underlag

Klar "Vinnare"

Många timmar senare, när vi hade åkt färdigt och testprotokollen var ifyllda, kunde vi konstatera att det rådde en någorlunda konsensus om vilka modeller som kändes mest och minst bra. Som vi misstänkte uppskattade de mer erfarna åkarna en lätt rullskida med bra åkkänsla, medan de mindre erfarna föredrog mer komfort. Det kan kritiseras att vi inte inkluderade hur mycket rullskidorna påminde om ”snöskidåkning” i testet. På detta förlorade möjligtvis Skigo Carbon 355 Classic (lång stomme) och Oneway Classic 13 Carbon (instabila hjul). Vi resonerade som så att rullskidor är mest till för att träna kondition och skidåkarmuskler under barmarkssäsongen. För många är det tillräckligt svårt att åka rullskidor uppför och nedför, även ifall det inte ar helt ”skidlikt”. Hur skidlikt det är spelar mindre roll för nybörjaren och motionären, det viktiga är att det känns bra!
När vi hade summerat alla resultat hittade vi en ”vinnare”: Swenor Finstep. Alla rullskidåkare har olika preferenser, och fyra personer ar naturligtvis en liten urvalsgrupp, men denna rullskida var mest populär vid det genomförda testet.

SWENOR FINSTEP

SNITTBETYG: 7,6 AV 10 / CIRKAPRIS: 3200 KR Den stora skillnaden mellan Finstep och Fibreglass är hjulbredden. Finsteps 52 mm breda hjul leder till ännu mer stabil gång och ännu bättre åkkänsla vid stakning, l dessa avseenden var den överlägset mest uppskattad i testet. Fantastiskt trygga och sköna att stå att staka på. För de två mest erfarna åkarna l testet kändes det 2500 gram tunga paret dock lite klumpigt i diagonalåkningen.
Läs mer: www.swenor.se

EAGLE SPORT CLASSIC XT

SNITTBETYG: 7.0 AV 10 / CIRKAPRIS: 3200 KR
Swenor sticker ut lite från de andra rullskidorna i testet då deras stommar är gjorda i andra material än aluminium eller kolfiber, Fibreglass stomme är gjord i laminerad träkärna och glasfiber och skidorna väger 2150 gram per par, Man brukar säga att Fibreglass är "elitmodellen" och Finstep ar "motionärsmodellen" i Swenors sortiment. Fibreglass med sina 45 mm breda hjul ger bra stabilitet och går mjukt även på ojämnt underlag.
Läs mer: www.swenor.se

ELPEX WASA 610

SNITTBETYG: 6.6 AV 10 / CIRKAPRIS: 2700 KR
En klassiker som introducerades i sin första form redan 1987. Den sägs vara världens mest sålda klassiska rullskida. Stommen liknar Team 610, men hjulen är bredare (50 mm), vilket ger en tryggare åkkänsla. I vårt test drog den ena skidan snett (inte helt ovanligt bland nya rullskidor, gå tillbaks till din sportbutik om du råkar utför detta). Den ökade vikten ~ 100 gram tyngre än Team 610 - gjorde att diagonalåkningen kändes aningen klumpigare Jämfört med Team 610.
Läs mer: www.elpex.se

PRO-SKI C2 FLEX

SNITTBETYG: 6,6 AV 10 / CIRKAPRIS: 3500 KR
Årets Pro-Ski C2 Flex är en vidareutveckling av den - med rullskidsrnarknadens mått sett ~ revolutionerande, sviktande skidan i svenskt höghållfastighetsstål från SSAB som kom för ett par år sedan, Skldan som väger 2000 gram per par kommer i två viktklasser i år: en för åkare upp till 80 kg (ingick i detta test) och en för tyngre åkare. Skidan fick höga betyg av teståkarna för åkkänsla och stabilitet i stakning med de 50 mm breda hjulen. Totalbetyget drogs dock ned då de vobblade kraftigt nedför i höga farter, främst bland åkarna runt 80 kg, De var alltså lite väl lättstyrda, nästan som ett par carvingskidor.
Läs mer: www.pro-ski.se

SKIKE VX TWIN

SNITTBETYG: 6,6 AV 10 / CIRKAPRIS: 3500 KR
Skike är en outsider i testet, men terrängrullskidan har blivit populära bland skidåkare som gillar att staka på grusvägar, Nytt med VX Twin är att det finns både backspärr och lös häl, vilket även möjliggör klassisk åkning. På asfalt är dock konventionella rullskidor betydligt behagligare att åka på. De 5000 gram per par tunga Skiken fick låga betyg av samtliga teståkare på åk- känsla vid diagonalåkning, men var mycket uppskattade for sin stabilitet, samt komfort på grusvägen.
Läs mer: www.skike.se

ELPEX TEAM 610

SNITTBETYG: 5,9 AV 10 / CIRKAPRIS: 3200 KR
Populär rullskida med erkänt bra hållbarhet. Man brukar säga att Team 610 är "elitmodellen" och Wasa 610 är "motionärsmodellen” i Elpex sortiment. Skidorna är lätta med sina 1900 gram per par och de smala hjulen (40 mm) var populära hos de erfarna testâkarna Nybörjaren gav låga poäng på stabiliteten.
Läs mer: www.elpex.se

SKIGO CARBON 355 CLASSIC

SNITTBETYG: 5.7 AV 10 / CIRKAPRIS: 2600 KR Skigo har fortsatt att utveckla sin nya rullskida med kolfiberstom- me som endast väger 1800 gram per par. Kolfiber ger generellt en mjukare gång och bättre komfort jämfört med aluminium, I det här fallet fick dock inte rullskidan några bra betyg på "vibrationsdämpning på dåligt underlag", antagligen på grund av materialvalet i hjulen, Stommen är en halv decimeter längre än de flesta andra modeller, vilket gör att det blir mer likt en vanlig längdskida. Nackdelen är att den upplevdes lite tung i ändarna.
Läs mer: www.skigo.se

ONEWAY 5

SNITTBETYG: 5,6 AV 10 / CIRKAPRIS: 2000 KR
Oneways instegsskida i aluminium passar åkare upp till 90 kg och upplevdes stabila och komfortabla att kora på bland teståkarna. Oneways och Swenors respektive två modeller var de som tillsammans med Skike fick genomgående bäst betyg på "vibrationsdämpning på dåligt underlag". Det var en härlig revansch for finska Oneway som tidigare år haft problem med att tillfredställa kundernas krav på bra hjul.
Läs mer: www.onewaysport.com

ONEWAY 13 CARBON

SNITTBETYG: 4,9 AV 10 / CIRKAPRIS: 3400 KR Daniel Tynell har varit med att ta fram Oneways nya rullskida i kolfiber. Och det marks att en Vasaloppssegrare ligger bakom utvecklingsarbetet.. Skidkänslan är det verkligen inget fel på och man måste verkligen jobba för att hålla balansen i uppförsbackarna. Nybörjare och motionärer som känner sig lite osäkra bor undvika den här modellen, men för eliten är det ett kanonbra alternativ.
Läs mer: www.onewaysport.com

ORGINAL